Každé propojení, které vede na webovou stránku, může být přínosem nebo naopak přítěží. Jak ale poznat vliv odkazu na úspěch či neúspěch SEO optimalizace? Tuto záhadu se pokusíme přiblížit v tomto článku stejně jako evoluci propojovacích odkazů během vývoje SEO optimalizace.
Proč máme strach z propojovacích odkazů?
Důvodů je hned několik. Když se podíváme zpětně na vývoj SEO optimalizace, uvědomíme si, že v této oblasti byly i takové doby, kdy byl každý odkaz vysoce ceněný a to především v případě, že jsme za něj nezaplatili ani korunu. Nezáleželo přitom na tom, z jaké stránky vede, zda je kvalitně zpracovaný nebo jestli je spojený s kvalitním obsahem. Zkrátka byl zdarma a zároveň přínosný.
Stejně jako se vyvíjela SEO optimalizace se ale začaly vyvíjet i samotné odkazy a začal se objevovat strach z nekvalitních odkazů, které by mohly mít negativní dopad na výsledky celého webu. Specialisté se tak zaměřili na pečlivé zkoumání každého linku a snažili se propojovat webovou stránku jen s těmi nejlepšími.
Kde se ale skrývá pravda? Jsou obavy ze špatných odkazů oprávněné?
Podívejme se na pět základních starostí, které jsou spojené s odkazy a které děsí specialisty v oblasti SEO optimalizace.
- Uměle získané odkazy
Uměle získanými odkazy jsou myšleny takové odkazy, které nebyly přirozeně dány na základě kvalitního obsahu a byly tak uměle vytvořeny nebo zakoupeny. Mezi některými specialisty převládá názor, že linky, které nebyly přirozeně vytvořeny, jsou automaticky špatnými odkazy a mají spíše negativní vliv na umístění v hodnocení.
Pravdou ale zůstává, že pokud bychom čekali pouze na linky, které byly vytvořeny přirozenou cestou, také bychom se nemuseli nikdy dočkat.
Dalším názorem, který mezi některými firmami/profesionály převládá je, že vytváření odkazů (link-building) není závislé na množství investovaných peněz. Opak ale bývá pravdou. Je velmi těžké, vytvořit opravdu kvalitní a rozsáhlou kampaň, který bude generovat potřebné odkazy bez velkého rozpočtu a volné ruky při investicích. Už jen proto, že je třeba vytvořený obsah propagovat, je třeba i finanční zázemí s dostatečným množstvím peněz.
Můžeme si uvést příklad v podobě emailové kampaně. Zpravidla se jedná o cílené emaily, které mají oslovit předem vybranou skupinu lidí a to neagresivním způsobem. V čem se ale liší takový email od požadavku o link? A je takový link přínosnější? Odpověď zní, že spíše ne. Google v podstatě neřeší, jak webová stránka odkaz získala a co proto musela udělat. Ve výsledku jsou oba linky přínosné a to s výrazně rozdílnými náklady/náročností.
Je tedy třeba obávat se strachu z umělých odkazů? Spíše ne.
- Strach z přirozeně vytvořených odkazů
Je to paradoxní, ale mnoho profesionálů má strach i z odkazů, které byly vytvořeny přirozeně.
Přirozené linky mohou přicházet i z takových webů, které nepatří mezi ty nejlepší a mnoho specialistů se tak obává jejich dopadu. Jako příklad si můžeme uvést mladého, začínajícího blogera, který zmíní Váš web na svém blogu. Je v takovém případě třeba žádat o odstranění odkazu? Nikoli. Dokud máme propojení odkazů pod kontrolou a máme jistotu, že odkazy nepřichází ze stránek s nízkou kvalitou nebo webových stránek zaměřených na spam, neměly by mít odkazy negativní vliv na výsledky a hodnocení webu.
- Odkazování na jiné weby z vlastního obsahu
Odkazy na jiné webové stránky jsou přirozenou součástí obsahu a neměly by být odstraněny jen kvůli obavám z penalizace ze strany Googlu. Přesto některé stránky tuto chybu dělají a pak nabízí návštěvníkům skvělý obsah, který má ale značná omezení právě kvůli chybějícím odkazům. Ve výsledku tak uživatel nemůže se zmíněnými informacemi nějak pracovat a musí sám dohledávat weby, se kterými obsah souvisí. Je třeba myslet, že hlavním cílem webové stránky je stále dobrá zkušenost návštěvníka a jednoduché ovládání. Tento cíl je ale odstraněním odkazů na jiné weby narušen a má spíše negativní dopad.
- Obavy z odkazů s atributem nofollow
Google se neustále snaží bojovat s neetickými postupy, které někteří SEO specialisté používají. Jedním z výsledků tohoto boje je i atribut „nofollow“, který svým způsobem znehodnotí odkaz a ten se následně nepočítá do hodnocení webové stránky. Je ale třeba, dávat nofollow všude a zamezit tak přirozenému hodnocení webu? Nikoli. Důležitým faktorem u využití tohoto atributu je porozumění, jak webové stránky fungují.
V případě doporučení služby/produktu nebo webové stránky na základě zlepšení vlastního obsahu nebo jeho rozšíření není třeba nofollow používat.
Naopak u placených a propojovacích odkazů se využití toho atributu může vyplatit.
- Strach z Googlu
Google je jakýsi obr, kterého se každý bojí. Každý očekává, že bude Googlem za něco potrestán, ať už se jedná o vytváření odkazů nebo špatnou optimalizaci.
Bohužel je to strach oprávněný. V minulosti nalezneme mnoho stránek, které byly neprávem penalizovány a jejich práce přišla v niveč i v takových případech, kdy na porušení zásad neměly žádný podíl.
Je tedy dobré, mít z Googlu přirozený respekt? Ano. Je třeba, dělat věci správně a snížit tak riziko na minimum.